اشتباهات رایج در طراحی
۱)عدم درج قیمت محصولات: برای بعضی از مشتریان یافتن سریع قیمت اجناس مهم است.
۲)موتور جستوجوی انعطاف ناپذیر: بسیاری از موتورهای جستو جو کاربر را ملزم به ورود پارامترهای زیادی می کنند.
۳)پیمایش عرضی صفحات وب: کاربران علاقه ای به پیمایش افقی صفحات ندارد.
۴)اندازه فونت ها و متون: به خصوص افرادی بالای ۴۰ سال با حروف نازک یا کوچک مشکل دارند و باید ترتیبی اتحاذ شود تا از طریق مرورگر امکان تغییر اندازه فونت ها فراهم شود.
۵)متن زیاد: معمولا سایت های حاوی متن های حجیم , خسته کننده هستند.
۶)پنجره های باز شوی خودکار: کاربران ترجیح میدهند که خودشان مقصد را تعیین کنند.
۷)جمع آوری آدرس های پست الکترونیکی بدون هیچ روند امنیتی: کاربران بایدبرای وارد کردن آدرس E-mail خود , کاملا مطمئن و متقاعد باشند.
۸)آدرسهای طولانی و پیچیده صفحات: انتخاب یا کار بر روی آدرس های بیش از ۷۵ کارکتر دارند, مشکل است.
۹)پیوند E-mail در مکان نا مناسب: E-mail باید کاملا برجسته , مشخص و در مکانهای مناسب بوده و از پیوندهای معمول صفحه تفکیک شود.
۱۰)بازگشت کنند یا ناموفق به صفحات قبل: کلید Back دومین دکمه مورد استفاده کاربران است.
۱۱) رابط گراافیکی (GUI) برداشت غیر استاندارد: براشت کاربر از عناصر و اشیای موجود در برنامه ها تثبست شده.
۱۲)نبود بیوگرافی در سایت ها: وجود بیوگرافی باعث ایجاد اطمینان در بازدیدکنندگان سایت می شود.
۱۳)ضعف ارشیو: در اغلب مواقع لطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار میگیرد.
۱۴)پیوند های متعد برای رسیدن به صفحات خاص: کاربران مایل به استفاده مکرر از پیوند ها برای رسیدن به هدف نیستند.
۱۵)استفاده بیش از موعد از امکانات پیشرفته: استفاده از امکاناتی مانند CHAT , ایجاد انجمن هایگفت و گو , E-mail رایگان , نقشه ۳ بعدی سایت و غیره , بار مالی زیادی را برای مدیران سایت تحمل می کنند.
۱۶)بار گذاری کند صفحات: وجود گرافیک های سنگین , آزار دهده خواهد بود.
۱۷)ساختارهای تبلیغاتی: کاربران معمولا از مشاهده ساختارهای تبلیغاتی خودداری می کنند.
۱۸)طراحی اختصاصی برای افراد خاص: سایت باید کاملا برای تمام کاربران اینترنت (نه فقط متخصصین)قابل استفاده و گشت زنی باشد.
۱۹)رسالت و هدف نا مشخص سایت: باید نو سایت از نظر جنبه های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص شود.
۲۰)پیوند به سایت های دیگر: به دلیل فلسفه و ساختار متفاوت طراحی در سایتهار مختلف , نباید تعداد پیوندهای خارج از سایت زیاد باشد.
۲۱)فراموش کردن هزینه پشتیبانی سایت: بودجه پشتیبانی و نگه داری باید حداقل به اندازه ۵۰ درصد هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود.
۲۲)تلقی از سایت به عنوان یک رسانه دسته دوم: سایت با تلویزیون , روزنامه یا بروشور تفاوت های اساسی دارد.بنابراین نباید از آنها کپی برداری کنیم.از طرفی ارتباط ما را به عنوان یک رسانه تمام وقت با افراد متعددی برقرار می کند و نباید آن را دست کم گرفت.
۲۳)پیوندهای تکراری از نظر محتوا: مثلا پیوند یک تبلیغ بعد از ورود به آن , نباید حاوی همان پیوند تبلیغ در صفحه باز شده باشد.
۲۴)تلقی یکسان از اینترنت و اینترنت: در اینترنت داخلی اهداف و کاربردهای مرتبط با امور شرکت مدنظر است.ولی اینترنت یک مکان عمومی است.
۲۵)عدم قبول مهندسی بهروری و بازار: رد خواسته های بازار , به منزله رد نیازهای کاربران است.
۲۶)استفاده از قاب ها و صفحات چند فریمی: این موضو برای چاپ و آدرس دهی صفحات , مشکلاتی را در بر داررد.
۲۷)انیمیشن و متون متحرک: تمرکز بازدید کنندگان از سایت را بر هم میزند.
۲۸)صفخات غیر قابل بازگشت: عدم وجود پیوند برای بازگشت به صفحه اصلی و صفحات دیگر مشکلی بزرگ در تحلیل سایت است.
۲۹)نوار مرور(scroll) طولانی: مرور کردن صفحات به طور کلی جالب نیست.
۳۰)ضعف در راهنمایی سایت: کاربران نباید هنگام گشت زنی تنها بماند.
۳۱)استفاده از رنگهای غیر استاندارد برای پیوند: هر رنگ معنایی دارد.
۳۲)اطلاعات قدیمی در سایت: باعث کاهش اعتبار و ارزش سایت میشود.
۳۳)عدم وجود بخش جست و جو: بخشSearch باید به سایت های با بیش از ۱۰۰ صفحه اضافه شود
1389/08/18